A csoki, a bácsi, és a győri. Mármint, nem a keksz, hanem a rapper. Tudod, az a dagadt. Na, ő. A szempler király, a győri atyaúristen. Ha meghallod, hogy "Győr", Ő jut eszedbe. Mint a hip-hop megteremtője. Aki egy lemezen többször mondja ki az olyan kulcsszavakat, mint underground, MC, és rap, mint ahányszor Orbán hazudik egy beszéd alkalmával. Pedig az sem semmi... (Ráadásul egyiknek sem szakad le a pofája...)
Tibbah. A Név. A Győr. Az MC. A Rap. Az Underground. A beatmaker. Inkább így: bíítméker. Tibbah nem tud zenét írni. Nem tud 3-4 kibaszott hangjegyet egymás után rakni, úgy, hogy az jól szóljon. Ezért Tibbah samplerezik. Kevesen lopják a hangmintákat olyan szánalmasan ma Magyarországon, mint ő. Igaz, sokan választják a zenekészítés e módját, mert nincs hallásuk, ritmusérzékük, meg úgy általában: semmilyen tehetségük ahhoz, hogy saját dallamokat találjanak ki és kottázzanak le. Pedig ha valaki egy kicsit is figyel az általános iskolai énekórákon, már megszerezhet annyi tudást, ami alapján egyszerű dallamokat hangjegyek formájában rögzíteni tudna.
A rapzene nem bonyolult zene. Nélkülözi a hosszas, változatos dallamokat. Egyenesen monoton, és ez az, amiért az átlagember nem szereti. Az átlagember azonban csak azt nem fogja fel, hogy nem azért monoton, mert úgy a jó, ha szar, hanem mert a szövegelés, a mondanivaló az elsődleges benne. Ha a dallamokban elkalandozik a hallgató, nem fog a szövegre koncentrálni. Már pedig a szöveg a lényeg, különben nem rappelne az MC négy percen keresztül, hanem 2x4 sorokat énekelne, vagy jazz-t játszana.
Tibbah sem bonyolítja túl a zenéket, sőt. Amit ő csinál, az a szánalmas kategória abszolút bajnoki címének védője hosszú esztendők óta. Kétféle módon lehet samplerezni. Az egyik, amikor a zenekészítő kivág mások számából egy, kettő, három, vagy ennél is több dallamot, esetleg nem csak egy számból, hanem különböző előadók különböző szerzeményeiből. Ezeket aztán egymás után, vagy egymásra illeszti. Erre rátesz egy dobalapot, ír hozzá egy basszust, és talán még néhány hangeffekttel is megfűszerezi. Na, ezt NEM csinálja a Tibbah. Tibbah a másik verziót képviseli, vagyis egyetlen hangmintát tesz rá a dobalapra, és ennyi. Ha kurva véletlenül összejön, akkor esetleg két mintát használ fel egy alaphoz, de ez már képességeinek határát feszegeti, így nem annyira jellemző. Mindezt, egy kisegítőiskolás gyerek is meg tudja csinálni, számomra felfoghatatlan, hogy Tibi és az egész Bloosebroavaz miért tartja őt olyan nagy beatmakernek. A legegyszerűbb technikát alkalmazza, 5-10-15 másodperces hangmintát ráigazít az X bpm-es dobalapra (vagy fordítva). Ritka esetben ír hozzá basszust, ha teszi, az is kimerül az egy-két hangban. Ahol már nem tudja a samplerhez igazítani, oda nem is ír mélyet. Ennyi. Ez az a nagy tudomány, ami miatt ő lenne a beatek királya...
Amikor ismerőseimmel arról beszélgetünk, hogy sampler hip-hop, vagy zeneírás, sokan hozzák fel azt az érvet, hogy Amerikában is használják a hangminta vételezési technikát, és voltaképpen ez már az ősidőktől fogva így megy, követik sokan. Ez meggyőző érv, egészen addig nincs is kuss, amíg két ellenérvvel elő nem állok:
- Amerikában arról rappelnek, hogy "gettó", meg "nigga". Amikor Magyarországra betette lábát a hip-hop, kezdetben itt is mindenki gettózott meg nigázott a szövegeiben, addig, míg gyanús nem kezdett lenni, hogy azért ez mégis hülyeség... Néhány év alatt rájött a honi rappertársadalom, hogy nem kell feltétlenül követni mindent, ami kintről jön. Attól, hogy amerikai, még nem biztos, hogy jó, pláne nem a legjobb. Ugyanez érvényes a sampler hip-hop-ra. Kit érdekel, hogy Premier is samplerezik? És ha Premier rászarik a lemezjátszóra, azt is követni kell, csak, mert Ő is ezt teszi? Idióták!
- A samplerezés olyan, mintha az író valaki más könyvéből, könyveiből kimásolna mondatokat, majd azokat egymás után rakva eladná saját kötetként. Lehet idézni, hivatkozni, ha ír az ember valamit. De arra büszkének lenni, hogy a mű nem tartalmaz saját gondolatokat, csak másokét másolja? Abszurdum, mert ugyebár ilyen könyv nincs, magyar hip-hop-ban viszont ilyen zene számtalan létezik. Tibbah is csak egy a sokból, aki tudás hiányában másoktól lop, majd élteti magát, hogy a lopott hangokat dobra tudta illeszteni. Tibitebéna.