RapBlog

Rapgondolatok, rapcikkek, rapkritikák.

Kontakt

kriptha kukac freemail pont hu

Zenebolt

Rendelj raplemezeket! Előadó vagy zenekar neve:

Numero7 - Online Zenebolt

Rich-Zed interjú

2008.02.28. 20:56 :: Rap.Blog.hu

Mikor "meg nem értett" és elvont, absztrakt művészetről beszélünk, biztos akad minden rapgyerek ismerősei között olyan MC, akit annak nevezne. Én is sok ilyennel találkoztam; sőt, mások és én is ennek tartottam magam. Pár év elteltével ma már azt gondolom, hogy Magyarországon, az elmúlt esztendőkben "A" és "Az egyedüli" meg nem értett (rap)művésznek kizárólag Rich-Zed-et lehet nevezni. Bármilyen formációban alkotott, korát, korukat megelőzve írtak és rappeltek olyan műveket, melyek nem egy esetben értetlenségbe ütköztek. Később, mikor a hazai rapszcéna utólérte Őt/Őket, a hozzá hasonló előadók már nem tudtak, vagy csak igen nehezen újat, érdekeset, vagy érdekesebbet mondani. Az évek folyamán Rich-Zed ha kimeríteni nem is, de jó sokat mert ki az absztrakt hip-hop tányérjából. A maradékon osztozkodik a mai napig több tucat MC...
 
Megkerestem tehát Rich-Zed-et, és múltról, jelenről, jövőről kérdeztem...
 
 

Kezdetben volt az Offisho Cannabyz Clicc, majd Országos Cement Club, Rich-Zed szólóban angolul, később magyarul, A Ricsiék, Kőmíves Brigád, A Srácok, Ricsigor, Insideye, legutoljára pedig veritaz, amely néven többek közt legutóbbi
mixtape-ed is készítetted. Ennyi lemez, projekt, és úgy 10 évnyi tevékenykedés után, van-e, volt-e valami terved, amely nem valósult meg, utólag már pótolhatatlan, és így a mai napig hiánya mély fájdalmat gerjeszt benned? Akár egy lemez, közreműködés, vagy formáció létrehozása, bármi, ami egy újabb nevet, vagy lemezt jelentett volna...?
Igen, van pár dolog, melyek időnként, mint sebek felszakadnak, de csak még nagyobb fájdalmat okoznak, úgyhogy nem éri meg kapargatni őket. Inkább nem gondolok rájuk. Adódhatott volna olyan lehetőség, hogy nagyobb kiadókkal kokettálunk, de nemet mondtam, mert nem akartam, hogy beleszóljanak a művészetembe (ha annak lehet nevezni). Volt pár közreműködésről is terv, melyek nem valósultak meg, de egyik sem az én hibámból. Azok annyira nem fájnak. Inkább ez a nagyobb kiadós dolog. De az is csak azért, mert a 10 év alatt, amit ebben az undergroundnak nevezett közegben eltöltöttem, szinte csak fájdalmat okozott. Lehet, jobban jártam volna a mainstreamben? Ez csak egy kérdés. Semmi több. Egy felvetés. Valószínű, hogy így kellett lennie. És az is valószínű, hogy a mainstream se lett volna jobb. De mivel ezt nem tudhatom, így néha eljátszadozom a gondolattal, hogy mi lett volna, ha nem utasítom el élből.
 
Rengeteg csapat és név köthető hozzád. Nem lehetett volna az elmúlt 10 évet egy név alatt véghez vinni?
 
Lehetett volna, de nem akartam. Mindegyik névhez fűzödött egy érzés. Mindegyik név egy életszakaszomat tükrözte. Hogy lett Rich-Zedből Rém Srác, majd pedig veritaz. Akik közelebbről ismernek, azok tudják. Nem volt egy könnyű életem. Természetesen lelkileg értem. Megvolt mindig mindenem anyagilag, szeretet vett körül a családban, de tudjuk, hogy ez van, hogy nem elég. Ezeknek kivetülése volt minden szöveg, minden név.
 
Most, hogy szólóban munkálkodsz, mit lehet tudni A Srácok többi tagjairól? Ők mivel foglalkoznak, folytatják-e valamilyen módon a rappelést a csapat feloszlása után?
 
Én úgy tudom, hogy csak Imi foglalkozik reppel, de még semmit sem hallottam tőle. Lex pókerezik, a testvérem pedig dolgozik, mint ahogy legfőképpen én is.

Régebben, mintha azt olvastam volna valahol, hogy készül a "My Program Volume 2." (angolnyelvű album, aki nem tudná). Lesz ebből még valami?
 
Nem hinném. Már nincs kedvem.
 
Mik egyáltalán az aktuális reppes terveid, ha ez már nincs az elképzelések között?
 
Mostanában inkább a munkámra koncentrálok. Néha jön löket, hogy kéne valamit csinálni, kéne tudatni a mostani gondolataimat, aztán inkább vízbe fojtom ezeket az ambíciókat. Talán majd egyszer...
 
Csak a nosztalgia kedvéért: él még az első O.C.C. honlap?
 
Nem. Már a www.richzed.hu él helyette.
 
Köztudott, hogy egy ideig Nightchild tag voltál. FankaDeli oldalán több régi tagról is olvasható, hogy miért vált ki, vagy lett kitéve. Néhol vannak konkrétumok, máshol azonban csak amolyan "misztikus" magyarázatok, amelyeket a "nem akarom megsérteni / nem akarok róla kiteregetni" fátyollal takar be. Tiszteletben tartom döntéseiteket, de tudnál szolgálni néhány konkrétummal is? Azért érdekes ez az egész, mert máshol is vannak kiválások, amelyeket a közönség megért, és elfogad, mert tisztában van a háttérrel. Ez esetben azonban a közönség csak értetlenül áll, ami remek marketing, hiszen így rendszeresen látogatnak vissza a "rajongók" a honlapokra újabb infók reményében, de a valóságban én egy pici néphülyítés ízt érzek a dologban, aminek a végére pontot lehetne tenni pár egyenes mondattal...
 
Ez egy igen rizikós kérdés. :D A lényeg, hogy egy idő után nem egyeztek a nézeteink. Ez egy kapcsolatban is előfordulhat. Most egy kicsit hátat fordítottunk egymásnak. Lehet, hogy még összehoz a Sors. Ki tudja? A lényeg, hogy ahogy Feri is írta, nem volt nagyobb harag. Megbeszéltük. Én a mai napig nem fikázom. Remélem, ő sem. Volt ami neki nem tetszett, volt, ami nekem. Igazából semmi különösebb oka nem volt ezeknél.
 
Kicsit térjünk személyesebb irányba, már, ami engem illet. Ha ma valaki azt mondja egy előadónak, hogy "imádom a zenéd", a közönség többi tagja seggnyalónak fogja őt titulálni. Ha most az olvasók is ezt fogják gondolni, ám tegyék, de nem tagadhatom, hogy az az elvont, absztrakt, depressziós, vagy "pszichopata" vonal, amit képviseltél, képviseltetek, rám is nagy hatást gyakorolt: imádtam. Mit gondolsz, ha egy többnyire jókedvű, optimista, "átlagos" faszkalapnak születtél volna, mik lettek volna rapszövegeid témái? Mi az, amit mondtál volna a közönségnek, ha az életed úgy alakul, hogy nincsenek gondjaid? Lett volna egyáltalán miről rappelned?
 
Valószínű, hogy lett volna. De körülbelül kimerült volna a partik, a repp, a csajok, a hip-hop, a sunák, a zene, és az "ittvagyok" témakörnél. De lehet, hogy így sikeresebb lettem vola. :D Ki tudja? :D Egyetlen szavamat sem bánom, mert kiadtam a feszültséget, feldolgoztam a gondjaim. Sokan biztos nem értik ezt meg, pedig "elvileg" az önkifejezés lenne a művészet lényege. A zene pedig úgy tudom, egy művészeti ág. Nem?
 
Ha már itt tartunk, vigyük el egy kicsit bulvárországba is az interjút, különben a Bravot olvasó tinik nem látogatják többé a blogomat. Szövegeid alapján nem egyszer éreztem már azt, hogy lány(ok) okozta csalódás is közrejátszik abban, hogy ilyen elvontak lettek egyes versszakok. Emlékszem, pár évvel ezelőtt a zenék egy része csalódásaid tükreként funkcionáltak. Rich-Zed "privátban" hogy áll ezzel a kérdéssel? Mi a helyzet a magánéleteddel?
 
Jelenleg elvagyok. Éppen (hogy én is divatos, és bulvár legyek) "szingli" vagyok. Költözés előtt állok. Dolgozom. Jelenleg nincsenek különösebb gondjaim. Éppen szilveszterkor ért véget életem egyik legszebb időszaka, de szerencsére baráti viszonyban. Ez segít. A munkámban elismernek, szeretnek, segítenek. Jelenleg ennél nem is kell több.
 
 
Ha kitörölnénk az emberek emlékezetéből azt, hogy Rich-Zed eddig milyen albumokat készített, Te pedig jövő hét szerdán újrakezdhetnéd az egészet, az abszolút zéróról, belevágnál? Nem garantálná senki a sikert, sem semmit, pusztán előlről mehetne minden, és Te döntöd el, hogy ugyanúgy, vagy másképp... 
 
Talán a nagyobb kiadó ajánlatát fontolnám újra. Aztán meglátjuk, mi történne... :D
 
Eléd áll a jótündér, aki teljesíti három kívánságod. Pénz nincs, lottóban is maximum a kéttalálatos szelvényt adja oda. Szex sincs, mert ő "nem olyan". Ezen kívül, nem tudja, mi az a rap, tehát még egy lemezt sem fog varázsolni. Mit kérsz?
 
No, ez aztán igazán fogas kérdés. De talán elismertséget, és halhatatlan nevet.

komment

Címkék: interjú

süti beállítások módosítása