RapBlog

Rapgondolatok, rapcikkek, rapkritikák.

Kontakt

kriptha kukac freemail pont hu

Zenebolt

Rendelj raplemezeket! Előadó vagy zenekar neve:

Numero7 - Online Zenebolt

Artoscsaba interjú

2008.10.09. 21:39 :: Rap.Blog.hu

 

Volt szerencsém megjelenés előtt egy-két nappal Artoscsaba új, Outro című lemezét megszerezni. Volt szerencsém ennek apropóján egy exkluzív interjút készíteni vele. Továbbá volt szerencsém az album műhelyébe is bepillantást nyerni válaszain keresztül. Alább olvasható ennek eredménye, remélem, a RapBlog látogatóira ösztönzőleg hat, hogy olvasás után (figyelem! Szigorúan olvasás után!) ellátogassanak a www.artoscsaba.hu oldalra, és rendeljenek egy jó kis Outro-t.
 
Az Intro2Outro után új lemezed, az Outro-t én a pontnak nevezném az "i"-re. Hogy őszinte legyek - már elnézést - , a korábbi évek munkája után nem bíztam benne, hogy egy ilyen zseniális anyag kikerül a kezedből. Hihetetlenül egyben van, kifejlődött, megérett. Jól emlékszem, hogy valamikor azt mondtad, az Outro lesz az utolsó albumod? Ha a mottó a "csúcson kell abbahagyni", akkor érthető, de valahol sajnálni való is...
 
Folyamatosan írom a zenéket. Ami megihlet, arra írok szöveget. Amikor összeáll egy anyag gondolatvilága, akkor abból lesz lemez, kislemez.
Azt, hogy abbahagyom, nem tudom, hiszem "soha ne mondd, hogy soha".
Eddig mindig az alkotás hajtott, sokszor megfelelés másnak illetve nehogy lemaradjak. Most más hajt, az, hogy jó zenéket írjak, élvezzem a hip-hopot és most nem tervezem az új lemezt, mint eddig. Ha lesz, lesz, ha nem, akkor sem baj. Ez egy hobby, nem szabad véglegesen kiégni.
 
Tizennégy éve írsz, szövegelsz, ez nem kis idő. Előfordult már, hogy úgy érezted, nem tudsz több zenét készíteni? Bármi olyan esemény, ami megállj!-t parancsolva szüneteltette volna a motivációt?
 
Volt természetesen. Voltak alkotói válságok, tragédiák, csalódások, de nekem a zene egy mentsvár. Kis idő után azon kaptam magam, hogy újra alkotok. Kell e zene, hogy úgy érezzem, tudok még, képes vagyok rá. Megismerek egy új stílust, megszeretem, akkor kipróbálom megy-e, és jó érzés, ha olyan zene születik, amit rákig játszom magamnak és improvizálok rá.
 
Az Outro tehát az utolsó, de mindennek fényében vélhetően nem a legutolsó album. Skit-ekkel együtt 23 track, melyeknek zenéjét Te szerezted, legalábbis, egy, kakukktojás kivételével. Hogy-hogy átengedted a terepet Wherdee-nek a "Ki akarja...?" esetében?
 
Ez nem átengedés volt, hanem nagyon szeretem Verdi nem pop, hanem monoton, elektronikus alapjait. Keni, vágja a Grime stílust, és kértem küldjön párat, mert ki akarom próbálni magam. Megtetszett és rákerült. Ki kell magad próbálni, változni, újat hozni.
 
...köztudottan, a saját alapjaid pedig sampler-alapúak. Aminek én nem kifejezetten vagyok a rajongója, mégis, ez a lemez még a sampler "ellenességem" is legyőzve, a fülembe mászott és "megtört", mármint, jó értelemben. Talán az a különbség közted, és a többi hazai sampler hip-hop producer között, hogy Te nem állsz meg egy, maximum két hangmintánál/sávnál, hanem... elárulnál egy kis "kulisszatitkot" - mintegy példát mutatva a beatmaker-kedéssel próbálkozóknak -, hogy átlagosan hány mintából/sávból készül el egy-egy track, és mivel fűszerezed még őket?
 
Sok zenét hallgatok a rocktól az indiai filmzenékig. Mindent, nincs olyan stílus, ami ne ihletne meg. Talán a gótikus sátánista metál nem, de más igen.
Hallgatom a zenét, kihallom a mintát, összeáll bennem a dallam. Megvágom, aláteszek dobot, és általában ugyanazon előadótól keresek mintákat, mert ugye amikor ők alkotnak, sok dalt csinálnak hasonló, azonos hangnemben. Metálban sok az a-moll, e-moll például.
Az eredeti mintát szerkesztem, mellé, alá vágok mást és van egy midi billentyűm, amivel még bejátszom azt, ami szerintem hiányzik. Nem szeretem a túlkomplikált zenéket, inkább a monoton de kifejező alapokat.
Egy dalom: 2 cin sáv, 1-2 pergő, 1-2 lábdob, bass és kb. 4-6 mintasáv, végül 2-4 refrén sáv.
 
Azzal nem szoktál próbálkozni, hogy mindent magad írsz, és nem samplerezel?
 
De. Például az Aerté forradalom az saját. Riddler BP is saját. Próbálkozom, de 10-ből egy, amire azt mondom "na ez megállja a helyét". Most lesz Kojsznak egy lemeze, amire én készítem a zenék színe-javát és Tomi meghívta a barátait, vagy akiket tisztel és ott is lesz azt hiszem kettő. Nekem nehéz, nehezebb. Tanultam zenét, de keményebb meló, de élvezem is.
 
Az Outro hangzása eléggé New York-i lett. Kik azok az előadók, aki a leginkább inspirálnak NY-ból?
 
Régebben: Onyx, Mobb Deep, KRS1, Lords of the Underground Jersey-ből, Nas, MOP, EPMD, OC.
Manapság: Non-phixion / Ill Bill, Sean Price / BCC, Common.
Zenében: DJ Premier, Pete Rock, RZA.
 
Melyik a kedvenc track-ed az Outro-ról?
 
"Bátorság" a zene miatt és az "Ugyanaz", mert olyan mese lett, amit megélek és minden szavamban ott a múltam, jelenem, érzéseim.
 
A "Bátorság" valóban igen komoly alappal rendelkezik, nekem is egyik kedvencem. Biztos vagyok benne, hogy ez még a "legartoscsabaellenesebb" embereknek is tetszeni fog. Csak az érdekesség kedvéért, meg ha már esett előbb erről szó, elárulsz még annyit, hogy (a dobokon kívül) hány sávból/hangmintából épült fel?
 
Hm. Bass + 4 a fő minta + 2 a refrén + azon egy recsegés minta.
 
...vissza a kedvencekhez számaidhoz: melyik az Intro2Outro-ról?
 
Nehéz.......... "Aerté forradalom". Zeneileg próbáltam újat hozni és szövegben teljesen ráülni a zenére.
 
Ha egyszer valóban rapnyugdíjba vonulsz... van annak esetleg már most jele, hogy a fiad annyi motivációt kap Tőled, hogy átveszi a rapstaféta botot, és készít mondjuk egy "Outro – re-activated" lemezt? :)
 
Josh 14 éves. Hip-hop táncol. Hallgat reppet, de inkább a gyorsakat. Nincs ambíciója hozzá. Próbáltam vele reppelni, de nem olyan magamutogatós, mint én, vagy a legtöbb MC. Szerintem nem fog reppelni, de X év múlva látni fogjuk brékelni és klippekben szerepelni, mert nagyon jól megy neki a tánc.
 
Neki hogy tetszik az Outro, meg úgy általában a munkásságod? Van egy olyan sejtésem, hogy a Te szövegeid nem feltétlenül emészthetőek (nem rossz értelemben emészthetetlen) e korosztály számára.
 
Feleségemnek és neki mutatok meg minden zenét és szöveget. Úgy neveltem Josht, hogy nézzen minden mögé, ami érdekli, értse meg. Ne legyen reppes a vagányság a ruha miatt, hanem ha érti miről szól az egész. Ha nem vág valamit tőlem, megkérdezi. Mondja a szövegeim, amikor otthon gyakorlok és néha odajön, hogy fater, ez mit jelent, ott mire érted? Én ennek örülök, mert így lesz győztes az életben és nem birka klón.
 
Csaba, köszönöm az interjút! Még annyit infót adj kérlek, lesz-e Outro lemezbemutató koncert, vagy klipp valamelyik számhoz?
 
Október 17. Eger
Október 24. Nagykanizsa
Október 25. Cegléd
November 14. Ajka
November 21. Székesfehérvár
Ki van számolva, hogy mennyinek kell elmennie a lemezből, hogy visszajöjjön a teljes kiadás összege. Ha ez sikerül, akkor tervezem póló árusítását, vagy klip készítését.
Köszönöm az interjú lehetőségét, hogy ezzel is reklámozol és támogatsz. További sikereket kívánok az oldalhoz.

komment

Címkék: interjú

süti beállítások módosítása