RapBlog

Rapgondolatok, rapcikkek, rapkritikák.

Kontakt

kriptha kukac freemail pont hu

Zenebolt

Rendelj raplemezeket! Előadó vagy zenekar neve:

Numero7 - Online Zenebolt

Akkezdet Phiai

2008.01.18. 21:30 :: Rap.Blog.hu

Régebben zsigerből utáltam Akkezdet Phiai-t. Nem csak úgy szimplán nemteccett, hanem oly mértékű gyűlölettel tekintettem rájuk, mint a magyar hip-hop jeles elkúróira. Náluk jobban talán csak Tibbah-t és a Hősöket rühelltem. Ha a Hip-Hop Mission válogatás lemezen a PLUSIDE helyett Akkezdet Phiai szerepelt volna, a majdnem tökéletes hánytató CD-t sikerült volna összehozniuk a szervezőknek. Többször ugrottam neki Akkezdet című albumuknak, de nem akart összejönni... Értelmezni akartam, kerestem a konkrétumokat. Kíváncsi voltam, egy-egy szám miről szól. Végül mindig csak felidegesítettem magam, és a kölcsön CD-t anyázva visszaadtam tulajdonosának, hogy kis idő múlva újra elkérjem... mert valahogy... mágnesként...

Számtalanszor hallgattam újra, míg beindult az a bizonyos valami... Valami, ami ráébreszt, hogy ez más. Nem úgy más, hogy bárki tudna ilyen "más"-t írni... hiszen, ha nagyon akarjuk, lemezek százaira rámondhatjuk, hogy "ez más"... Akkezdet - tényleg az. Magyarországon, elsőként, olyat teremtettek, amit az általuk képviselt műfajban, etalonnak vehetünk. A szó legszorosabb értelmében: Ők elKezdtek valamit...

Az újrahallgatások sorozata után jöttem rá az egész hogyanjára. Hogyan kell hallgatni... hogyan kell hozzáállni... hogyan értelmezzem... Egy konkrétumokhoz szokott, mindenben a biztos pontot kereső fülnek emészthetetlen zene ez. Rá kell jönni, csapdába csak az eshet, aki merevsége miatt nem képes a megszokottól elrugaszkodni. Velem együtt, vagy én másokkal együtt (így mégsem hangzik olyan egoistának), ezt a fajta rap-et "szabadasszociációs rap"-nek nevezzük. Nem tudom, Akkezdet Phiai minek... talán más definíciót adnának, ha e kérdést feszegetnénk. Évek... tehát még egyszer: ÉVEK teltek el, míg felfogtam: nem a konkrétumot, hanem a rímek adta asszociációk tárházából született gondolatokat kell ebben meghallani. Lehet, nincs összefüggés két sor között. Lehet, kezdetben céltalannak tűnik a szöveg. Lehet, a fiúk maguk sem jelöltek előre meg egy bizonyos témát... Mégis megszületett, és úgy, és nem másképp, és az, ami... Nem túlzás: remekmű, amihez nem két merőkanál bátorság kellett. A szavak csavarása, a rímek pofátlan egymásutánisága, és a zabolátlan gondolatok néhol logikátlannak tűnő egymásra épülése teszi a kezdet fiait Akkezdet Phai-vá.

A Wacuum Airs garancia. Garancia arra, hogy bóvli nem származhat e kiadótól. Fhészek, Tezsvíír, The Steve, Ready... Egyedül Bobakrome-mal nem vagyok megelégedve. Tényleg, nem is tudom, miért...

komment

Címkék: itthon

süti beállítások módosítása